Nå som våren er i anmarsj og sommeren står for tur er det straks på tide å få på plass sommerdekkene. Mange gleder seg til å få på litt større felger, litt lavere profil og en generelt litt tøffere bil.

Før du setter på sommerdekkene er det imidlertid et par ting du må sjekke for å være sikker på at dekkene du kjører rundt på er trygge å bruke. På sommeren er asfalten enten våt eller tørr og med en temperatur som normalt ligger over 10 grader. Dette gir dekket andre utfordringer enn å kjøre på vinterføre, og det forventes helt andre egenskaper av et sommerdekk enn av ett vinterdekk.

Gummien i et sommerdekk er hardere enn i vinterdekk og har et langtgående mønster som gjør at vannet kan samles. Deretter transporteres det bort via tversgående spor. Sammen med kantene på mønsteret vil dette redusere risikoen for vannplaning.

Når du skal sjekke dekket er det et par ting du må ta hensyn til:

  • Mønsterdybde på mininum 1,6 mm. (vi anbefaler minimum 3 mm).
  • Det skal være mønsterdybde på over 75% av dekkets bredde og rundt hele dekkets omkrets.
  • Sjekk utløpsdato på dekket.

Dette med utløpsdato er noe de færreste tenker på. Når dekket blir eldre og i utstrakt grad utsatt for sollys blir gummien hardere, noe som resulterer i dårligere egenskaper på dekket og lenger bremselengde. Vi anbefaler deg gjerne å bytte dekkene dersom du har kjørt mer enn 4 til 5 sesonger på det. Bildet under viser deg hvordan du sjekker utløpsdato på dekket (dekket på bildet ble produsert i uke 16 i 2012:

Sommerdekk Mønsterdybde

Riktig lufttrykk

For å få dekket ditt til å holde lengst mulig er det viktig at du følger med på dekktrykket og sørger for at dette er riktig. Feil lufttrykk gir feil slitasje på dekkene, og går utover levetiden og oppførselen til dekket.
Riktig lufttrykk har også mye å si for hvordan både dekket og hele bilen oppfører seg, og kan i aller verste fall gjøre bilen direkte farlig å kjøre. Lavt lufttrykk påvirker rulleegenskapene til dekket og fører til høyere drivstoff forbruk. Vi anbefaler deg å sjekke lufttrykket hver tredje uke. Husk også at en fullastet bil kan føre til behov for et annet lufttrykk, sjekk derfor dette på innsiden av tank-lokket før du kjører av gårde med bilen full av folk og bagasje.

Avbalansering

Avbalansering av dekkene er en teknikk for å gi riktig statisk balanse. Dette betyr at dekket er like tungt hele veien rundt og ikke roterer om sin egen akse. Er du usikker på om dekket ditt trenger en avbalansering? Her er et par ting du kan merke det på:

  • Om det er ubalanse i forhjulet kan du merke risting i rattet ved hastigheter opp mot 89 km/t
  • Er det ubalanse i bakhjulet kan du merke en risting nedenfra og kan oppleves som små hopp.

Er du usikker er du hjertelig velkommen til å høre med oss på verkstedet. Fyll ut skjemaet på høyre side så tar vi kontakt med deg, eller kom innom for en hyggelig prat.

Forespørsel om sommerdekk

Velg avdeling *